עיצוב מחדש של תכשיט ישן - למה וכיצד?

עיצוב מחדש של תכשיט ישן – למה וכיצד?

למי מאתנו אין תכשיטים ישנים אשר מונחים במגירה ללא שימוש?

ניתן ורצוי לחדש ולרענן תכשיט ישן ולענוד אותו שוב, אך באילו מקרים כדאי לעשות זאת?

מתנה שקיבלתם ואינה לטעמכם או אפילו אם רכשתם בעבר תכשיטים ושגיתם בבחירה, הם אינם חייבים להעלות אבק או להיות סתם מונחים בקופסא. תכשיט ישן שקיבלתם בירושה שאינו אופנתי או שגודלו אינו תואם את מידותיכם יכול להפוך לתכשיט האהוב עליכם ולהמשיך “לחיות” ועדיין לשמור על זיכרון המוריש. טבעות נישואין ואירוסין שהייתם רוצים לתת להם נגיעה מסגנון החיים החדש שלכם והשפעות הגיל ומסעות השנים, שהשפיעו על סגנונכם האישי. לא כל תכשיט שקנינו או קיבלנו בעבר חייב להישאר אותו התכשיט לנצח, אבל ניתן לשמור על ערכו הסנטימנטלי על ידי חידושו.

נישואין או אירוסין  שלא צלחו מותירים אחריהם, לעיתים תכשיטים רבים בעלי ערך כספי גבוה, אבל זיכרונות רעים. לא נוכל לענוד אותם שוב בצורתם הנוכחית, אבל נוכל לחדש אותם ולהנות מהם וליצור זיכרונות חדשים.

בדיוק כמו בית ישן במיקום מצוין שניתן לשפץ, לרענן ולחדש אותו וכך לנצל נכס טוב ויקר לשימוש בסיבוב נוסף, כך ניתן לעשות בתכשיט. דברים אלו ניתן ללמוד בקורס צורפות, על הטכניקות ועל סוגים וסגנונות שונים של עיצובים ושילובים לחידוש תכשיטים.

ישנן מספר אפשרויות ודרכים לחידוש תכשיט

  1. שימוש באבנים יקרות ואבני חן המשובצות בתכשיט על ידי שיבוצם בתכשיט חדש.
  2. חיבור ושילוב של שני תכשיטים או יותר ליצירת תכשיט חדש עם מראה וגודל שונה, תוך שמירה על צורתם הבסיסית של מרכיביו.
  3. שינוי יעוד של התכשיט המקורי על ידי פונקציונליות חדשה. לדוגמא: הפיכת זוג עגילים לשתי טבעות, הפיכת תליון לראש טבעת וכו’..
  4. חיתוך חלקי של תכשיט ושילובו בתכשיט חדש כחלק מעיצוב כולל.
  5. הקטנת/הגדלת תכשיט תוך שמירה על סממניו העיצוביים הראשונים.
  6. שימוש במתכות ממנו עשוי התכשיט המקורי על ידי התכה ועיבוד לטקסטורה וגודל שונה.
  7. שינוי צבע המתכת של התכשיט המקורי על ידי ציפוי, לדוגמא : טבעת בצבע זהב אדום שניתן לצפתו לזהב לבן ולשמור על צורתה.

כיצד מתחילים במלאכת עיצוב התכשיט מחדש?

  1. בחינת מרכיבי התכשיט המקורי- אבנים וסוגי מתכות:
  • אבני חן ואבנים יקרות- בחינת הייתכנות לחילוץ והפרדת האבנים מהתכשיט המקורי מורכב מזיהוי סוג האבן המשובצת בתכשיט המקורי והינו חלק קריטי וחשוב בתהליך. לא כל האבנים המשובצות יעמדו בתהליך מסיבי של שינוי וייתכן וייסדקו או יישרטו בשימוש לא נכון. בדיקה מוקדמת של איכות ותכונות האבנים לסוגיהן יימנעו נזק עתידי בלתי הפיך,  בעיצובו מחדש של התכשיט. לאחר הבדיקה, נוכל להפריד את האבן מהתכשיט עצמו וליצור סביבה תכשיט חדש ומעוצב בהתאם לסגנון ולאישיות שלנו ובתחשב בתכונות האבן והחומר.
  • מתכות- זיהוי המתכת המרכיבה את התכשיט המקורי-חשוב לזהות את סוג המתכת או המתכות ממנו עשוי התכשיט מכמה סיבות. אם נצטרך להוסיף חומר לעיצוב החדש ונדע את סוגו , נוכל לשמור על טוהרו, לדוגמא: אם זיהינו שהזהב ממנו עשוי התכשיט הינו 18 קרט צהוב , נוסיף לו בתהליך העיבוד זהב 18קרט צהוב . סיבה חשובה נוספת לזיהוי סוג המתכת ממנו עשוי התכשיט הינו שימוש נכון. לא לכל המתכות תכונות זהות ולכן הטיפול והעיבוד שלהן שונה. שימוש לא נכון במתכת כתוצאה מחוסר התחשבות בתכונותיה עלול לפגוע בה.
  1. שרטוט סקיצה ובחינת הכמויות של חומרי הגלם הנדרשים- בכדי לחדש את התכשיט הישן נשרטט סקיצה מפורטת של התכשיט המחודש הכולל גדלים מדויקים ומבנה ברור, תוך חישוב כמות החומר הנדרש.
  2. פירוק הסקיצה לגורמים ובניית תוכנית עבודה. לאחר בניית סקיצה מפורטת נתחיל בבניית תוכנית עבודה שלב אחרי שלב. הפרדת האבנים, התכת החומר, ניסור חלקי התכשיט השונים, הלחמה חלקי מספר תכשיטים וכו’. סדר העבודה והוצאתו לפועל יימנעו שימוש לקוי במרכיבי התכשיט ופגיעה בהם ויחסכו עלויות מיותרות.
קורס צורפות - חידוש תכשיטים

קורס צורפות – חידוש תכשיטים


מהם הטכניקות שהצורף ומעצב התכשיטים צריך לדעת וללמוד בכדי לגשת לתהליך חידוש התכשיט?

חשוב לציין שככל שהחידוש מורכב, דרושות לנו מיומנויות גבוהות ומגוונות יותר וניסיון.

  1. לימודי צורפות בסיסיים – לימודי צורפות בסיסיים יאפשרו לנו לשלוט בטכניקות הבסיסיות כגון: ניסור, פיצור, קידוח, הלחמות, התכה, גימור וכו’.
  2. שיעורים עיוניים בזיהוי ושימוש במתכות ואבני חן /יקרות – כחלק מתוכניות לימודי עיצוב תכשיטים ולימודי צורפות שיעורים אלו יהוו בסיס לתהליך חידוש התכשיט.
  3. לימודי עיצוב תכשיטים- בקורסי צורפות מתקדמים ניתן לרכוש ידע נרחב בעיצוב תכשיטים, שייתנו מענה לראייה כוללת של בניית תהליך העיצוב המחודש. בלימוד עיצוב תכשיטים נפתחת בפני התלמיד קשת רחבה של סגנונות עיצוביים, תוך מתן דגש על אופיו וכיוונו האישי של התלמיד.
  4. לימודי שיבוץ- כחלק מלימודי קורס לימודי צורפות מתקדמים נלמדות טכניקות שיבוץ, שיעניקו לנו את היכולת לשבץ את אבני החן והאבנים היקרות.
  5. תמחור- חלק חשוב מאוד בתהליך הינו חישובי עלויות. אם נדע לתמחר את התהליך נשקול את כדאיותו ולא נופתע בסופו. בקורס לימוד צורפות ועיצוב תכשיטים מועברים שיעורי תמחור שיאפשרו לנו לחשב את עלויות התהליך לפני הוצאתו לפועל.

תהליך חידוש עיצוב התכשיט יכול להיות תהליך מורכב או פשוט, מלא או חלקי. לעיתים לאחר העיצוב מחדש לא נוכל להאמין שהתכשיט החדש הינו תולדה של התכשיט הישן, לעומת שינוי פחות קיצוני שבו נוכל לזהות את התכשיט הישן בתכשיט החדש. כל זאת תלוי בסוג השינוי אותו נרצה לבצע.

מעצב תכשיטים וצורף מיומן בעל ידע שרכש בקורס ללימודי צורפות ועיצוב תכשיטים ברמה גבוהה, יידע לשמר זיכרון ישן שילווה אותנו לעוד שנים רבות בתכשיט חדש או למחוק זיכרון מר וליצור קרקע פורייה ליצירת זיכרונות חדשים ונעימים. התכשיטים מלווים אותנו לאורך חיינו וברובם עמידים לשנים רבות ואין צורך לתת להם להיות מונחים בקופסא סגורה בחשכה ולקנות תמיד תכשיט חדש. נוכל להינות מהם ומחומרי הגלם המרכיבים אותם עם קצת דמיון והרבה יכולת.


אני מאחל לכם עבודה נעימה, מלאת השראה וחדשנות.

מוטי בלנק.

*** כל הנאמר במאמר זה הינו בגדר המלצה בלבד ומבוסס על ניסיונו של מוטי בלנק כצורף, מעצב תכשיטים וכמורה ללימודי צורפות.